אחת מן העבירות החמורות ביותר בתחום התעבורה היא אי מתן זכות קדימה.

הסיבה לחומרה הרבה שסובבת את הנושא היא שנמצא קשר הדוק בין אי מתן זכות קדימה לבין תאונות דרכים – כשליש מכלל תאונות הדרכים מתרחשות מכיוון שאחד הנהגים לא ציית לחוק.
אי מתן זכות קדימה עשוי לגרור הן תאונות בהן מבצע העבירה גורם נזק להולך רכב או לנהג אחר, והן תאונות בהן הנזק נגרם למבצע העבירה עצמו.
כך, הרשויות מחמירות עם האכיפה של העבירה, ויש להכיר את החוקים הרלוונטיים בנושא, וכמובן, את דרכי הטיפול האפשריים לאדם שנתפס כאשר לא נתן זכות קדימה.

לא נתת זכות קדימה? יש מה לעשות על מנת להימנע מהעונש!

החוקים המחמירים של ענייני התעבורה אינם מקלים ראש בנהגים פזיזים, אך אין אטימות כלפי נסיבות האירוע ובמקרים רבים אכן ניתן להצביע על נסיבות מקלות ולהימנע מעונש.
באמצעות פנייה לבית דין לתעבורה בסיוע של עורך הדין, ניתן לבדוק את המקרה לגופו ולברר האם הנהג באמת ביצע עבירה, או שמדובר במקרה מיוחד כלשהו.
להלן מספר דוגמאות לנסיבות שונות שנפוצות במקרים רבים, ויש בהן למנוע את הענישה המחמירה ביותר, ואף למנוע אותה בכללותה:

תמרור מוסתר: החוק קובע שהנהג צריך לציית לתמרור כאשר הוא רואה אותו, ובאם ישנו דבר מה שמונע מן הנהג לראות את התמרור – אולי הוא מוצב במקום לא טוב, או שיש עץ שמסווה אותו – ניתן להצביע על כך ולהראות שהאשמה אינה בנהג.
צומת מוסתר: צמתים רבים לא מאפשרים צפייה יעילה של המכוניות הבאות מן הכיוונים השונים במקום העצירה, וכך הן דורשות מן הנהג להתקדם במעט אל תוך הצומת כדי לבדוק האם הוא באמת פנוי – הדבר יכול להתפרש על ידי שוטר תנועה כהתפרצות לצומת, אך לא יהיה זה מוצדק.
תמרורי דרך משובשים: באם התמרורים משובשים, לרבות סימני הדרך הצבועים על הכביש ובהם מעבר החצייה, ייתכן והם יהיו מושחתים מכדי שהנהג יוכל לפרש אותם כהלכה – במקרים כאלה, ניתן להאשים את הנהג בכך שלא ציית לתמרור, על אף שלא היה יכול לזהות אותו מתוך חוסר תקינותו.

מתן זכות קדימה על פי תמרורים

עניין זכות הקדימה הראשון נוגע ביחסים שבין כלי הרכב השונים על הכביש, ועיקרו סובב סביב תמרורים.
תקנות התעבורה מפרטות בדיוק את התנאים למתן זכות קדימה, וגם מדרגים באופן היררכי את בעלי הסמכות באם ישנם מספר תמרורים שעשויים להעיד על זכות קדימה שונה.
החוקים להם יש לציית מדורגים בסדר הבא:

  • שוטר: באם יש שוטר בצומת, אז לו הסמכות העליונה לכיוון התנועה ולהעניק את זכות הקדימה למכוניות הבאות מכיוונים שונים.
  • רמזור: באם אין שוטר בצומת, רמזור הוא הסמכות הבאה בתור, והוא מגדיר עבור כלי הרכב מכל דרך ולכל כיוון מתי הם יכולים לנסוע, ומתי עליהם להמתין.
  • תמרור: תמרורי "עצור" ו"תן זכות קדימה" מורים לנהג שניהם לתת זכות קדימה עבור הנהגים המגיעים מן הדרכים השונות, כאשר "עצור" מורה על עצירה מלאה ומתן זכות קדימה, ו"תן זכות קדימה" אינו מחייב עצירה מלאה – באם שני התמרורים מופיעים בצומת, הנהג שנתקל בתמרור "עצור" חייב במתן זכות קדימה לנהג שנתקל בתמרור "תן זכות קדימה".
  • חוקי זכות הקדימה: בהיעדר תמרור, או במצב בו ישנם תמרורים זהים לבאים משני כיוונים שונים, יש לפעול על פי החוקים הבאים:
  1. יש תמיד לתת זכות קדימה לבאים מימין.
  2. בפנייה שמאלה בצומת, יש לתת זכות קדימה לבאים מלפנים.
  3. בהתמזגות לנתיב, יש לתת זכות קדימה לנוסעים בו.
  4. בכניסה לדרך סלולה מדרך אפר, יש לתת זכות קדימה לנוסעים בדרך הסלולה.
  5. בכניסה לכביש מדרך גישה, מחניה, מתחנת דלק או מכל מקום אחר שאינו כביש, יש לתת זכות קדימה לנוסעים.
  6. בכניסה למעגל תנועה, זכות הקדימה תינתן תמיד לנוסעים במעגל.

small-contact-img
לקבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות השאירו פרטים

    s2-arrow

    מתן זכות קדימה להולכי רגל

    בנוסף לחוקי זכויות הקדימה בין כלי הרכב על הכביש, תקנות התעבורה מגדירות את מתן זכות הקדימה להולכי הרגל.
    הולכי הרגל נהנים מזכות קדימה קבועה כמעט לחלוטין על פני מכוניות – כל עוד הם חוצים את הכביש במקום המוגדר לכך וכל עוד אין רמזור שמורה אחרת – וזאת מתוך יחסי המסה והמהירות בין כלי הרכב לבין הולכי הרגל.
    קיצור חוקי זכויות הקדימה שיש לתת להולכי רגל מסתכם בנקודות הבאות:
    הולכי רגל על הכביש: כאשר הולך רגל חוצה את הכביש, גם אם אינו עובר במעבר חצייה, על הנהג להאט, לעצור ולתת לו לחצות בבטחה.
    הולכי רגל במעבר חצייה: כאשר כלי רכב מגיע למעבר חצייה בו עוברים הולכי רגל, עליו לעצור ולתת להם לעבור.
    הולכי רגל לצד מעבר חצייה: באם הולך רגל עומד לצד מעבר חצייה, יאט הנהג בקרבתו למעבר החצייה, ואם ניכר שהולך הרגל עומד לחצות, יעצור הנהג וייתן לו את זכות הקדימה.
    האטה ועצירה לצד מעבר חצייה: בנסיעה בשני נתיבים, באם כלי רכב אחד יאט כאשר הוא מתקרב למעבר חצייה, חובתו של הנהג בכלי הרכב האחר להאט גם הוא, ואם יעצור כלי הרכב האחד, חובה גם על השני לעצור.
    חסימת מעבר חצייה: עצירה לפני מעבר חצייה, בין אם בצומת מרומזר ובין אם לאו, ייעשה תמיד לפני מעבר החצייה והרכב לא יחסום ולו בקצת את מעבר החצייה.

    הענישה על אי מתן זכות קדימה ואי ציות לתמרורים

    באופן די רחב, הענישה עבור עבירות מסוג זה ניתנות לרוב כנקודות וכקנסות.
    עם זאת, במקרים חמורים בהם התרחשה תאונה כתוצאה מהעבירה, במיוחד כאשר נגרם נזק ועל אחת כמה וכמה באם הנזק הוא בנפש ולא רק ברכוש, ניתן לתת עונשים מחמירים הרבה יותר, החל מפסילת רישיון מנהלית, דרך שלילת רישיון ועד למאסר על תנאי ובפועל.
    ככלל, כדאי להכיר את שיטת הנקודות וכיצד הנקודות מוקצות על פי העבירות השונות:

    אי עצירה לפני תמרור עצור: 4 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה במעגל תנועה: 4 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה בפנייה שמאלה: 6 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה לרכב מימין: 6 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה בכניסה לדרך סלולה: 6 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה בכניסה לדרך: 6 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה להולך רגל: 6 נקודות.
    אי מתן אפשרות להשלמת חצייה להולך רגל: 8 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה בתמרור עצור: 10 נקודות.
    אי מתן זכות קדימה בהשתלבות לנתיב: 10 נקודות.

     

    להצלחות נוספות s2-arrow

    הצלחות שלנו

    [brb_collection id="1513"]