
החובה להחזיק בהגה או בכידון בשתי ידיים
עוד בזמן שלא היה בידינו רישיון נהיגה, מורה הנהיגה תמיד לימד אותנו כי את ההגה יש להחזיק בשתי ידיים. המאמר הבא יסקור את החובה להחזיק בהגה או בכידון בשתי ידיים, ויבחן האם בכלל מותר להוריד יד אחת מן ההגה? ואם כן, באילו תנאים? תופתעו לגלות, כי הכלל המנחה כאשר שוטר ישקול האם לרשום לכם דו"ח על כך שלא החזקתם את ההגה בשתי ידיים, הוא ההיגיון הפשוט! משום שכוונת המחוקק בתקנה זו היא שנהגי ישראל לא יתעסקו בדברים אחרים מלבד נהיגה, אלא אם הם חייבים לעשות זאת.
תקנה 28(א) לתקנות התעבורה קובעת כך:
"חובה להחזיק בהגה או בכידון
28. (א) נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה."
כלומר, התקנה קובעת שבאופן כללי קיימת חובה על כלל הנהגים להחזיק את ההגה או הכידון בשתי ידיים, וזאת כל עוד הרכב נמצא בתנועה!
למה הכוונה "רכב בתנועה"?
המונח "רכב בתנועה" הוא מושג לא כל כך ברור, וגם בתי המשפט חלוקים בדעתם לגבי ההגדרה של מושג זה. כך למשל, יתכן ובית משפט מסוים יקבע כי רכב שעומד ברמזור אדום במצב עמידה וממתין לאור ירוק ייחשב כ"רכב בתנועה", ואילו מצד שני, בית משפט אחר יקבע כי אותו רכב שעצר באור אדום כלל לא היה בתנועה, שכן הוא רק היה מונע אך לא במצב של נסיעה.
באופן כללי, ומבלי להיכנס למצבים חריגים, ניתן לומר כי רכב ייחשב כנמצא בתנועה מתי הוא במצב נסיעה, וזאת משום שכאשר הרכב נוסע אין מחלוקת לגבי האם הוא בתנועה או לא.
מתי אין חובה להחזיק את ההגה או הכידון בשתי ידיים?
הנהגים שעל הכביש אינם רובוטים, ולכן לא הגיוני שנהג יחזיק את ההגה בשתי ידיו באופן תמידי ובכל מצב. המחוקק כמובן הבין זאת, ומשכך הוסיף לתקנה את המצבים שבהם ניתן להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון, והדבר לא ייחשב הפרה של החוק. במילים אחרות, ניתן להסיר יד אחת בלבד מן ההגה או הכידון, בתנאי שהנהג עושה זאת לצורך "פעולתו התקינה של הרכב" או "לקיום כללי התנועה".
ההגדרה ל"פעולתו התקינה של הרכב" או "קיום כללי התנועה"?
פעולתו התקינה של הרכב, היא לדוגמה כאשר הנהג נוהג על רכב בו מותקנת תיבת הילוכים, ובשביל להעביר הילוך ברכב, נדרש הוא לעשות זאת ע"י הורדת יד אחת מן ההגה, ולבצע בצורה ידנית את העברת ההילוך. אכילה, שתייה, עישון, דיבור בטלפון וכו' – אינן נחשבות כפעולות לצורך פעולתו התקינה של הרכב, ולכן אסורים! כמו כן, קיום כללי התנועה, יכולים להתבטא בהפעלת איתות, אור ערפל וכיוצ"ב. למרות זאת, ברור לגמרי כי שוטר לא ירשום דו"ח תנועה אם תפתחו את החלון ברכב, או אם תעבירו תחנה ברדיו, וזאת על אף שאלו לא פעולות שנחשבות לצורך "פעולתו התקינה של הרכב".
מתחם ענישה בעבירה לפי סעיף 28(א) לתקנות התעבורה: "החובה להחזיק בהגה או הכידון":
אין ספק, כי מדובר בעבירה יחסית קלה מסוג "ברירת משפט", כלומר שנהג שהואשם בביצוע עבירה זו יכול לבחור האם ירצה לשלם את הקנס שהוטל עליו ע"י השוטר, או שמא יבחר להשמיע את קולו ולהישפט בבית המשפט לענייני תעבורה.
חשוב להכיר את מתחם הענישה בעבירה זו בעיקר בגלל סיבה אחת: רבים מעורכי הדין המנוסים והמתמחים בדיני תעבורה, משתמשים בעבירה זו כ"תחליף" לעבירות אחרות בהן הואשמו לקוחותיהם. כך למשל, נהג שהואשם בעבירה שלצידה עונש קשה יותר עם נקודות וקנס כספי גבוה, לדוגמא: שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית, יוכל עורך דינו, באמצעות ובכפוף לכשלים בראיות שיעלו בדו"ח, לסגור הסדר טיעון עם התביעה שלפיו העבירה של הדיבור בטלפון תימחק מכתב האישום, ואילו המקום זאת הנהג "יודה" שלא החזיק את הרכב בשתי ידיו. המשמעות היא, שהעונש שיקבל אותו נהג יהיה נמוך ומקל משמעותית.
אם כן, מתחם הענישה בעבירה של אי החזקת ההגה או הכידון בשתי ידיים, נעה לרוב בין קנס כספי של 100 ₪ בלבד לבין קנס כספי של 500 ₪ בתוספת פסילה על תנאי למשך מספר חודשים.
לקבלת ייעוץ משפטי בנושא ללא התחייבות, פנו אלינו עוד היום!
חשוב לדעת! אם הואשמתם בביצוע עבירה של אי החזקת הגה או כידון בשתי ידיים, לפי סעיף 28(א) לתקנות התעבורה, מומלץ להגיע לבית המשפט לתעבורה מיוצגים ע"י עורך דין מיומן המתמחה בדיני תעבורה, ובכך לנסות להפחית באופן משמעותי את העונש הצפוי! לכן, חשוב להיוועץ ולהיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה, אשר בעזרת מומחיותו יוכל להפחית את עונשכם, ואף במקרים מסוימים להגיע למצב של זיכוי מלא!
משרדנו מתמחה בעבירות מסוג זה, ומתגאה בלא מעט הצלחות בנושא. לייעוץ ראשוני ללא התחייבות פנו עוד היום אלינו ונשמח לסייע.