
נהיגה ללא ביטוח
חוקי התעבורה שואפים ברובם ליצור תרבות נהיגה בטוחה אשר תצמצם באופן משמעותי את היקף תאונות הדרכים.
אך יש צורך לטפל גם במקרים שבהם תאונות דרכים אכן מתרחשות, וכך נכנס תחום הביטוח לחוקי התעבורה.
תאונות דרכים כוללות פעמים רבות נזק לרכוש ולנפש, והחוק במדינה דורש שהאשמים יסייעו למזער או לטפל בנזקים באמצעים כלכליים – עם זאת, ישנה הבנה שפעמים רבות מספור, שהאומדן הכלכלי המתאים להיקף הנזק הוא גבוה מכפי שיוכלו לשלם האשמים.
לפיכך נוצר מושג ביטוח החובה, אשר במסגרתו נהג חייב להחזיק בביטוח שיסייע בתשלום בעת מקרים שכאלה.
בהתאם לכך, נסיעה ללא ביטוח הפכה לעבירה, וכך יש לרשויות החוק את הסמכות להעניש נהגים על נסיעה ללא ביטוח חובה.
___________
נתפסת נוהג\ת ללא ביטוח ?
צוות משרדנו זמין עבורכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות ב- 072-3308588 או מלאו את הטופס למטה ↓
חסכת על הביטוח ועכשיו צריך לשלם כפליים? חכה עם זה ופנה אלינו
נסיעה ללא ביטוח עשויה להיות מקרה שנוי במחלוקת, שכן כפי שנאמר, החוק מתחשב בידיעת הנהג אודות קיומו של ביטוח החובה.
כך, במקרים שונים ובאמצעים שונים, ניתן להראות שהנהג לאו דווקא היה מודע לכך שהוא נוסע ללא ביטוח, ובאופן זה לצמצם את היקף הקנס ואף לבטלו לחלוטין.
ייעוץ משפטי מקצועי עושה שימוש במקרי עבר דומים ובנסיבות האירוע עצמו כדי לנסות ולהקל על הענישה.
באופן הזה, לא תמיד יש צורך לשאת את עול התשלום הכבד, וניתן למזער את הנזק משמעותית.
עבירת נהיגה ללא ביטוח
המקרה הכללי, בו לא התרחשה תאונת דרכים אך הנהג נתפס על נהיגה ללא ביטוח חובה, גוררת לרוב עונש כלכלי בלבד.
ההיגיון העומד מאחורי זה הוא שהיעדר הביטוח הוא תוצאה של שאיפה לחיסכון כלכלי מצד בעל הרכב, וכך קנסות גבוהים נועדו לצמצם את הכדאיות שבפעולה למען חיסכון כלכלי.
לפיכך, נהיגה בלי ביטוח גוררת קנסות בלבד – אלו נלווים להזמנה לבית דין אמנם, אך בית הדין אינו נוטה להטיל עונשים כבדים יותר אלא במקרים חמורים.
תאונת דרכים ללא ביטוח חובה
בעת תאונת דרכים, העניינים מסתבכים ועשויים להיות מזיקים הרבה יותר עבור הנהג.
הדבר לאו דווקא נובע מן החוק עצמו, אלא מתוך היחסים אל מול קרנית, הקרן הממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.
באופן רגיל, נפגעי תאונות דרכים מכל סוג עשויים לתבוע את הקרן כתוצאה מתאונת הדרכים וכך לקבל פיצוי כלשהו על הפגיעה שלהם.
במקרה של נסיעה ללא ביטוח, נערמים שני הקשיים הבאים:
- הנהג לא רשאי לתבוע את קרנית:
גם כאשר הוא נפגע בתאונה, הנהג של כלי הרכב אשר נסע בו ללא ביטוח חובה לא רשאי לתבוע את קרנית ולקבל פיצויים כתוצאה מהתאונה.
סייג לחוק זה, הוא המקרה בו הנהג אינו ידע מסיבות שונות על היעדר הביטוח – באם הנהג ישכנע את בית המשפט שהוא היה רשאי לנהוג ברכב (מכיוון שהיה בבעלותו או מכיוון שקיבל היתר מהבעלים) ושלא היה בידיעתו שאין ביטוח חובה עבור הנסיעה, בית המשפט עשוי להתיר לו לתבוע את קרנית. - קרנית עשויה לתבוע את הנהג:
נסיעה ללא ביטוח חובה עשויה לגרור את המקרה ההפוך, בו דווקא קרנית היא זו שתתבע את הנהג.
ככלות הכל, כספי הפיצויים צריכים לצאת ממקום כלשהו, ובהימצא ביטוח חובה מקורם הוא חברת הביטוח.
כאשר אין בנמצא ביטוח חובה, קרנית עשויה לדרוש מהנהג לסייע לה לשלם את הפיצויים, או אף לכסות אותם במלואם, וכך לתבוע אותו.
היעדר התאמה בין הביטוח לבין הרישיון
בעיה נפוצה ביותר היא חוסר התאמה בין פוליסת הביטוח לבין רישיון הנהיגה.
הדבר מתקבל כתוצאה מפוליסות ביטוח שמוגבלות לסוגי רישיון מסוימים בלבד – בין אם אלו נובעים מסוג כלי הרכב (כמו פוליסות ביטוח שונות עבור אופנועים במשקלים שונים) ובין אם אלו נובעים מסטטוס הנהג (כמו פוליסות ביטוח שאינן תקפות על נהגים צעירים או חדשים).
מבחינה חוקית, לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח על מקרים שנמצאים מחוץ למסגרת הפוליסה.
כך באופן ישיר, מתקיים אותו מקרה ממש כאילו ולא היה ביטוח חובה כלל, והדין יתייחס למקרה באותה הצורה של נסיעה בלי ביטוח.