פגיעה בהולך רגל במעבר חצייה – חוקים, ענישה וסיכוי לזיכוי

תאונה במעבר חציה

תאונות דרכים שבהן מעורבים הולכי רגל נחשבות, בדרך כלל, לתאונות דרכים לא קלות. מצבם של הולכי הרגל שנפגעו בתאונת דרכים, בדרך כלל, מוגדר כקשה על קשה מאוד, ובמקרים הגרועים יותר מדובר על הרוגים. הסיבה לפגיעות הקשות של הולכי הרגל היא ידועה והגיונית בסך הכל. הולכי הרגל אינם מוגנים, וכל פגיעה של רכב בהם, היא פגיעה של גוש פח שמשקלו מעל טון וחצי בבשר רך שמשקלו בממוצע 80 ק”ג.

לאחרונה, מספר תאונות הדרכים בישראל מוסיף לגדול, וזאת בניגוד למגמה העולמית במתגאה בצמצום עד מיגור תאונות הדרכים בשטחה.

פגיעה בהולך רגל בעת חציית מעבר חציה:

מעבר חצייה משמש את הולכי הרגל לחצות את הכביש בבטחה. במידה ונהג מפריע או מסכן את הולך רגל לחצות את מעבר החצייה בבטחה, אותו נהג מסתכן בקבלת קנס של מאות שקלים. במידה ונהג לא נתן זכות קדימה להולך רגל החוצה מעבר חצייה, והולך הרגל נפגע, הנהג הפוגע מסתכן שיוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה ברשלנות. מהענישה הכבדה ניתן להתרשם, כי בכוונת המחוקק ובתי המשפט להילחם מלחמת חורמה נגד נהגים המפרים את זכויותיהם של הולכי הרגל, אשר בשל נהיגה בריונית לא זהירה – פוגעים בהולכי הרגל בעת חציית הכביש במעבר חצייה.

החוק והתקנות בנושא מעבר חצייה

ראשית כל, תקנה 51 לתקנות התעבורה קובעת הוראה כללית בדבר השליטה ברכב ונהיגה זהירה בהתאם לתנאי הדרך, וזו לשון התקנה:
“51. לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב.”

תקנה 52 לתקנות התעבורה היא ספציפית יותר לגבי מעברי חצייה, וזו לשונה:

“52. בכפוף לאמור בתקנה 51 חייב נוהג רכב להאיט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד במקרים אלה:

(6) בהתקרבו למעבר חציה;”

תקנה 67 היא הרלוונטית ביותר לגבי נהגים המתקרבים למעבר חצייה, וזו לשונה:

“67. (א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.”

 

פגיעה בהולך רגל: עשה ואל תעשה לאחר התאונה

פגיעה בהולך רגל יוצרת כאוס בזירת האירוע.

עוברי אורח רבים נאספים סביב הנפגע בניסיון להגיש עזרה ראשונה, ניידות משטרה ואמבולנס מגיעות לזירה, ונוצרת המולה גדולה סביב המאורע.

בתוך כל הכאוס והבלגן, חשוב לזכור שיש מספר פעולות שיש לנקוט מיד לאחר התאונה.

על פי רוב, פגיעה בהולך רגל תוביל לפציעות קשות שדורשות פינוי מידי לבית חולים לצורך קבלת טיפול רפואי. אך עם זאת, קיימים מקרים בהם הולכי הרגל לא נפגעים קשה. במצב שכזה נדרש הולך הרגל לנקוט מספר פעולות, הן בזירה עצמה והן לאחר מכן. להלן מקצת מהפעולות החשובות שיש לבצע מיד לאחר התאונה:

  • הולך הרגל נדרש לרשום את הפרטים המלאים של בעל הרכב הפוגע, לרבות שמו המלא של הנהג ומס’ תעודת הזהות שלו, צילומים של הרכב הפוגע עם מספר לוחית הרישוי, ופרטי חברת הביטוח המבטחת את הנהג הפוגע בביטוח חובה. כל אלו יסייעו להולך הרגל בתביעתו לאחר האירוע לקבלת פיצויים מנהג הרכב הפוגע.
  • ככל שהיו עדים לאירוע, על הולך הרגל שנפגע בתאונה לרשום את הפרטים המלאים ומספרי הטלפון של העדים שהיו נוכחים בזירת התאונה ושראו את התאונה. עדים אלו יסייעו להולך הרגל בתביעתו לקבלת פיצויים מנהג הרכב הפוגע.
  • מיד לאחר האירוע על הולך הרגל לפנות לגורם רפואי על מנת לקבל טיפול רפואי. ישנם מקרים בהם הפגיעה לא נראית לעין, ומתגלית רק לאחר בדיקות מקיפות בבית החולים (לרוב בחבלות ראש). לכן, חשוב מאוד לפנות לגורם רפואי מוסמך על מנת שיאבחן את כל הפגיעות כתוצאה מהתאונה. חשוב! בתיאור האירוע בפני הגורם הרפואי, יש לציין באופן מפורש שהייתם מעורבים בתאונת דרכים כהולכי רגל. הדיווח הראשוני נחשב לדיווח אמין, והדבר יקל עליכם בעתיד להוכיח את עצם קרות התאונה ונזקיה.
  • יש לציין בפני הגורם הרפואי את כל האיברים שנפגעו ואת כל הכאבים שאתם חשים. התיאורים חייבים להיות מדויקים (עד כמה שניתן), וכן יש לוודא שכל מה שאתם מציינים נכתב בגיליון הרפואי.
  • מיד לאחר מכן, ולפני ביצוע פעולה כלשהיא מול נהג הרכב הפוגע או חברת הביטוח מטעמו, יש להיוועץ עם עו”ד המתמחה בתביעות נזיקיות עפ”י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וזאת על מנת להימנע “מטעויות משפטיות” שיכולות להוות מכשול בשלבים מתקדמים של ההליך המשפטי.

זכרו! לכל מסמך שנשלח לחברת הביטוח או לנהג הרכב הפוגע יש השלכות משפטיות, וחשוב שאלו ייערכו על ידי עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתחום. במקרים של פציעות קשות, כל התקשרות עם חברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע, שלא באמצעות עורך דין, יכולה להסב נזק כספי להולך הרגל הנפגע, כך שבסופו של יום, הפיצוי שיתקבל עבור הולך הרגל יהיה נמוך משמעותית מהפיצוי שהיה יכול לקבל באמצעות עו”ד מיומן ומקצועי.

רכב פגע בהולך רגל בזמן שחצה מעבר חצייה. מה ההשלכות?

פגיעת רכב בהולך רגל בעת שחצה מעבר חצייה תגרור, לרוב, הגשת כתב אישום חמור כנגד נהג הרכב הפוגע. ברוב המקרים, כתב האישום מבשיל להרשעה, והענישה היא די כבדה. לדוגמא, במקרה שבו הולך רגל נחבל באופן משמעותי (פגיעה של ממש) – נהג הרכב הפוגע צפוי לשלילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה מאוד, ואף למאסר מאחורי סורג ובריח. במקרה קשה של פגע וברח – העונש יכול להגיע אף למאסר בפועל של עד 14 שנים(!)

פגעתי בהולך רגל במעבר חצייה. האם יש סיכוי לזיכוי או להפחתה בעונש?

חשוב לציין, כי הטלת האשמה על נהג הרכב הפוגע היא לא מוחלטת והיא טעונה הוכחה ככל עבירה פלילית. במצב דברים זה, ככל שיוכח ע”י נהג הרכב הפוגע, כי הולך הרגל “קפץ” למעבר החצייה באופן שאינו סביר, תוך שהוא לא הותיר בפני נהג הרכב כל ברירה אלא לפגוע בו, במקרים שכאלה ניתן יהיה להוביל לזיכוי נהג הרכב הפוגע, או למצער להפחתה משמעותית בענישה שתוטל עליו.

חשוב לדעת! בכל מצב של פגיעה בהולך רגל, אסור לנהג הרכב הפוגע לנטוש את זירת האירוע, אלא עליו להזמין מיד משטרה למקום, ובמידת הצורך להזמין אמבולנס. נטישת זירת האירוע מיד תסווג את האירוע לתאונת “פגע וברח”, או בשפה החוקית “הפקרה אחרי פגיעה”, וכאמור לעיל, הענישה בגין עבירה זו היא מהגבוהות ביותר שבפקודת התעבורה.

משרדנו ייצג ומייצג לקוחות רבים שנתפסו והואשמו בתחום זה. אם נתפסת, פנה/י עוד היום למשרדנו לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ללא כל התחייבות.

סער I משרד עורכי דין לתעבורה

 

שאל שאלה בנושא זה וקבל תשובה מהירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *