שלילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה – איך מתמודדים ומה ניתן לעשות?

שלילת רישיון נהיגה

כיום, ציבור הנהגים מודע היטב לשיטת הניקוד שמנהיג משרד הרישוי, הקובע כי בצבירה מסוימת של נקודות, יאלץ אותו נהג לשאת באמצעי התיקון שנקבעו בחוק. אם תהיתם כמה נקודות זה שלילה, ריכזנו עבורכם את הנתונים מאתר משרד הרישוי:

  • קורס נהיגה בסיסי (12 נקודות ומעלה)
  • קורס נהיגה מתקדם (24 נקודות ומעלה)
  • פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים ומבחן עיוני “תאוריה” מחדש (36 נקודות ומעלה)
  • פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 9 חודשים, מבחן מעשי “טסט”, ובדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (72 נקודות או צבירה של 36 נקודות בפעם השנייה בתוך תקופה של 6 שנים).

רבים מהנהגים שצוברים עד 36 נקודות תעבורה מבצעים את קורסי הנהיגה שהטילו עליהם, ולאחר מכן נהנים מקצת “שקט”, אך הם שוכחים כי הנקודות שביצעו בעבר לא נמחקות כל כך מהר.

מחיקת נקודות תעבורה ותקופות הצבירה של הנקודות:

נקודות תעבורה לא נשארות לנצח, וזאת על מנת לאפשר לנהג שצבר אותן “לתקן את דרכיו” בתוך פרק הזמן שנקבע בחוק. כך, שאם אותו נהג יפסיק לבצע עבירות למשך זמן ממושך, יימחקו הנקודות שלו והצבירה תתחיל מחדש.

להלן תקופות הצבירה והמחיקה של נקודות תעבורה:

2-20 נקודות תעבורה: הנקודות יימחקו רק לאחר שתעבור תקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה, אך זאת כמובן בכפוף לכך שהנהג יעבור בהצלחה את אמצעי התיקון שהוטלו עליו.

22 נקודות תעבורה או יותר: הנקודות יימחקו רק לאחר שתעבור תקופה של 4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה, ובכפוף לכך שהנהג יעבור בהצלחה את אמצעי התיקון שהוטלו עליו.

הבעיה מתחילה כאשר צוברים 36 נקודות תעבורה או יותר, ואז החוק מתיר למשרד הרישוי לפסול את רישיונכם למשך 3 חודשים באופן אוטומטי – והשאלה הנשאלת היא, כיצד אפשר למנוע ממשרד הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה שלכם?

צברתי 36 נקודות תעבורה – האם אקבל פסילה ממשרד הרישוי?

ככלל, התשובה היא כן.

אך כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, ולעיתים קרובות ניתן יהיה לבטל את החלטת משרד הרישוי לפסול את רישיונכם, למרות שצברתם 36 נקודות תעבורה או יותר, וזאת במידה וניתן יהיה להוכיח שמשרד הרישוי חרג מסמכותו שבדין, או פעל בצורה שאינה תקנית וסבירה.

למה הכוונה? להלן דוגמא:

במידה ומשרד הרישוי “שכח” למחוק את הנקודות שצברתם, למרות שעבר הזמן הנקוב לכך בחוק – בכך למעשה האריך משרד הרישוי את התקופה שבגינה נצברה לכם נקודות.

  • לדוגמא: כמפורט מעלה, צבירה שלמעלה מ-20 נקודות תגרום לכך כי הנקודות יימחקו רק לאחר 4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה. כבר קרו מקרים שבהם משרד הרישוי לא ביצע את פעולת המחיקה כראוי, ומשכך, תקופת הצבירה של הנקודות הוארכה לנהגים משנתיים ל-4 שנים שלא כדין. בזמן הזה שבו תקופת הצבירה של הנקודות התארכה, אותו נהג ביצע עבירות נוספות עד שהגיע ל-36 נקודות, ומשכך רישיונו נפסל. אלא שמראש משרד הרישוי היה צריך למחוק לאותו נהג את הנקודות שעליהן חלה התיישנות – ולפיכך הצבירה של 36 נקודות הייתה לא תקינה ובניגוד לדין.
  • מקרה זה נדון בפסק דין עתמ (ת”א) 32892-10-12 אליעזר מזור נ’ מדינת ישראל:

במקרה זה דובר על נהג שצבר 24 נקודות תעבורה והיה צריך לעבור קורס נהיגה מתקדם. למרבה הצער, משרד הרישוי השתהה בזמן שבו שלח לנהג את הדרישה לבצע את אמצעי התיקון, כלומר את הדרישה לבצע קורס נהיגה מתקדם. מצב זה גרם לכך כי גם כאשר עברו 4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה, הנקודות לא נמחקו לו, וזאת משום שהנהג לא עבר בהצלחה את הקורס נהיגה מתקדם!

לרוע מזלו של הנהג, כ-5 שנים לאחר מכן הוא צבר 12 נקודות על מהירות מופרזת, שהצטברו ל-24 הנקודות שצבר בעבר (ושהיו אמורות להימחק!) – וכך נצברו לו 36 נקודות תעבורה, שגרמו לפסילת רישיונו ל-3 חודשים!!!

הנהג לא ויתר, ופנה לבית המשפט באמצעות ייצוג של עורך דין תעבורה. לאחר ניהול משפט מלא, בית המשפט החליט כי הוא לא נותן יד להתנהלותו הלקויה של משרד הרישוי, ביטל את החלטת משרד הרישוי, ורישיונו של הנהג הוחזר לו באופן מידי!

  • וכך קבע בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים בעניינו של הנהג:

” אין מחלוקת שהנקודות הצבורות נכללו ברישומי רשות הרישוי יותר מארבע שנים לאחר שנעברה העבירה האחרונה שגיבשה את הניקוד המצריך ביצוע אמצעי תיקון. כפועל יוצא ההודעה על חיובו של העותר בביצוע אמצעי התיקון השני הגיעה אליו באיחור רב. אין כל חשיבות לשאלה אם העיכוב התרחש כתוצאה ממחדלי דיווח של משטרת ישראל או בשל כישלון מנהלי של רשות הרישוי. בפועל גרם העיכוב לכך שאצל העותר התגבשה תובנה שחלף עבר פרק הזמן הנחוץ לשם מחיקת הרישום של העבירות שביצע והוא כלכל צעדיו בהתאם לכך.…”

  • תוצאת פסק הדין:

העתירה התקבלה. רישום הנקודות הצבורות נמחק. כפועל יוצא, בוטלה ההחלטה בדבר אמצעי תיקון (פסילת רישיון הנהיגה של העותר וחיובו במבחן עיוני).

  • המסקנה: חשוב מאוד לבצע בדיקה מקיפה באמצעות עורך דין תעבורה על מנת לבחון האם הנקודות נצברו לכם כדין, או שמא משרד הרישוי התנהל בצורה רשלנית כלפיכם! סער – משרד עורכי דין לתעבורה ממליץ לציבור הנהגים להיות במעקב אחר מרשם הנקודות, ולא לקבל את החלטות משרד הרישוי כ”ראה וקדש”.

קיבלתי שלילת רישיון על ידי משרד הרישוי – מה מומלץ לעשות?

במצב שכזה מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שיבחן את התנהלות משרד הרישוי לעומקה, ובמידה ויימצאו כשלים – ניתן יהיה לפעול למחיקת חלק מהנקודות ובכך למנוע את השלילה!

משרדנו, סער – עורכי דין לתעבורה, מתמחה בדיני תעבורה ומייצג לקוחות רבים מול משרד הרישוי כדבר שבשגרה. הייצוג בא לידי ביטוי במחיקת נקודות תעבורה, עתירות מנהליות על החלטות משרד הרישוי, דחייה ו/או ביטול החלטות משרד הרישוי הנוגעות לפסילה / התליית רישיון נהיגה, ייצוג בשימוע בטרם פסילה מנהלית ועוד.

לקביעת פגישת ייעוץ ללא כל התחייבות, צרו קשר עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

שאל שאלה בנושא זה וקבל תשובה מהירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *