נהיגה ללא רישיון נהיגה

נהיגה ללא רישיון

נתפסת נוהג ללא רישיון נהיגה? לא הכל אבוד – פנה אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני חינם

נהיגה בכלי רכב ללא רישיון נהיגה, או עם רישיון אך כזה שאיננו תקף עבור אותו הרכב, מהווה עבירה על חוקי התעבורה. הענישה בגין עבירה זו היא בדרגות חומרה שונות כאשר שלילת רישיון נהיגה לשלושה חודשים היא ענישת המינימום, אך היא יכולה להגיע אף למאסר. רישיון הנהיגה חייב להיות בתוקף, להיות רלוונטי לכלי הרכב עצמו וכן להימצא בצמוד לנהג, בעת הנהיגה. עורך דין תעבורה יכול לסייע בייעוץ ובליווי נהגים שנתפסו נוהגים ללא רישיון ולנסות להניע תהליכים של הפחתת הענישה בדרכים שונות.

על אף שלשון החוק כפי שהיא מנוסחת בפקודת התעבורה ובתקנות התעבורה עשויה להיות מדויקת מאוד, בתי המשפט עצמם גמישים יותר והם אכן לוקחים לתשומת ליבם את הנסיבות הנקודתיות של כל מקרה ומקרה.
כך, גם במקרים של נהיגה ללא רישיון נהיגה – בין אם מדובר על נהיגה ללא רישיון כלל, נהיגה עם רישיון שפג תוקפו, נהיגה עם רישיון לכלי רכב מסוג אחר ושאר העבירות הרלוונטיות – אין להרים ידיים ולומר נואש, וכדאי בהחלט לקבל ייעוץ מקצועי כדי לבדוק את האפשרויות להמתקת העונש.

באמצעות בחינה מדוקדקת של נסיבות האירוע, לרבות הסביבה בה התרחשה העבירה והפוטנציאל שלה לייצר נזק כלשהו, ניתן לצמצם את הענישה להיקף בעל פרופורציות הגיוניות יותר לחומרת האירוע המדובר.

חומרת העבירה

ישנן כמה דרגות חומרה לעבירת נהיגה ללא רישיון, לכן הענישה – בין אם מדובר על קנס כספי, רישום נקודות תעבורה לחובת הנהג או ריצוי עונש מאסר במקרים חמורים במיוחד, תותאם בין היתר להתנהלות הנהג לאחר שנתפס ללא רישיון נהיגה או ללא רישיון רכב ותוטל על הנהג בהתאם לסוג העבירה שבה הוא מואשם. ייצוג על ידי עורך דין תעבורה בבית המשפט, יכול בהחלט לעזור לנהג המואשם ולהמתיק את הענישה, תוך מחיקת נקודות התעבורה במקרים מסוימים או הפחתה של הקנס הכספי או של תקופת שלילת הרישיון, במקרים אחרים.

מה העונש על נהיגה ללא רישיון נהיגה?

מבחינת הענישה, עונש על נהיגה ללא רישיון דומה באופיו לעונשים אחרים המתקבלים מהפרה של אחת מהפקודות, והחוק מתיר להטיל את העונשים הבאים:

העבירההעונש
נהיגה ברכב מנועי ללא רישיון נהיגה (מעולם לא הוצא)הזמנה לדין + 8 נקודות + השבתה של הרכב
נהיגה ברכב ע"י בלתי מורשה לסוג רכב זה (מעולם לא הוצא לסוג רכב זה)הזמנה לדין + 8 נקודות + השבתה של הרכב
תוקף רישיון הנהיגה פקע וטרם עברו 6 חודשים מיום פקיעת תוקפוקנס 250 ₪ + 8 נקודות
תוקף רישיון הנהיגה פקע מעל 6 חודשים ועד שנתייםקנס 750 ₪ + 8 נקודות
תוקף רישיון הנהיגה פקע מעל שנתייםהזמנה לדין + 8 נקודות
רישיון הנהיגה פקע מעל 6 חודשים לנהג חדשהזמנה לדין + 8 נקודות
מתן רשות לאחר לנהוג ברכב, כשאין לו רישיון נהיגה תקף לסוג הרכבהזמנה לדין + השבתה של הרכב
אי מילוי הגבלה או תנאי של רשיון נהיגהקנס 500 ₪

ענישה בהרשעה שנייה: ההרשעה השנייה גוררת ענישה בהיקף רחב יותר כאשר עברה תקופה של שנתיים או פחות בין שתי ההרשעות – במקרים אלה, בית המשפט רשאי לגזור תקופת מאסר שבין חודש לשלוש שנים.

סוגי העבירות

נהיגה ללא רישיון כלל

זוהי עבירת התעבורה החמורה ביותר, הקשורה אל נהיגה ללא רישיון. נהג כזה נחשב לסכנה אמיתית לציבור, כיוון שסביר להניח כי הוא אינו יודע כיצד לשלוט ברכב שעליו הוא נוהג ומסכן בכך את יתר הנהגים בכביש ואת הולכי הרגל. הענישה בגין עבירה זו דינה מאסר בפועל, שיכול להגיע עד לשנתיים. חומרת העבירה לרוב תגרור עונש חמור של מאסר, גם אם מאסר על תנאי, זאת כיוון שבתי המשפט מחמירים בדרך כלל בפסקי הדין הקשורים לנהיגה בלי רישיון.

נהיגה ללא רישיון בתוקף

במקרים רבים נתפסים נהגים שיש להם רישיון נהיגה, אך הוא איננו תקף. זוהי איננה עבירה חמורה כמו נהיגה ללא רישיון ולמעשה, בחלק מהפעמים היא תיחשב לעבירה "טכנית", הנובעת משכחה או מבעיות כלכליות, שמנעו מן הנהג לדאוג לעניין חידוש הרישיון, הכרוך באגרות שעלותן גבוהה. במקרים אחרים, אי חידוש הרישיון עלול לנבוע מחשש של הנהג, שיאולץ להפסיק לחמוק מחובות כבדים שנצברו לחובתו ועליו יהיה לשלם אותם, לאחר עבירות תנועה קודמות שביצע. אין ספק שהמעמד שבו אותו נהג נתפס על ידי שוטר וצריך להתמודד הן עם העבירה הנוכחית והן עם העבירות הקודמות, איננו נעים כלל. 

במידה שלא עבר זמן רב מאז התוקף האחרון של רשיון הנהיגה, ייתכן שהעונש לא יהיה חמור, כאשר סביר להניח שאם ההפך קרה והרישיון לא תקף מזה תקופה ארוכה ובמקביל הנהג כן עושה שימוש ברכב ונוהג בו באופן קבוע, אזי הענישה תוחמר וייתכן שרשיונו של הנהג יישלל. חידוש הרישיון לאחר שנהג נתפס בלעדיו, עוד לפני תחילת ההליך המשפטי, יכול לסייע לנהג ולעודד את בית המשפט להקל בעונשו.

נהיגה ללא רישיון נהיגה הנובע מאי חידוש רישיון נהיגה

אין ספק שמדובר בעבירה חמורה, אך חמורה פחות מזו של נהיגה ללא רישיון מעולם. יסודה של עבירה זו היא פרוצדוראלית – טכנית היות ולנהג יש רישיון אך תוקפו פג. אותו נהג אינו מוחזק כמי שאינו יודע לנהוג, וגם אינו מוחזק כמי שמהווה סכנה ממשית לציבור. ישנה משמעות לתקופה שבה הנהג לא חידש את רישיון הנהיגה שלו, כך שככל שהתקופה שלא חודש הרישיון היא ארוכה יותר – העונש יהיה חמור יותר (פסילת רישיון בפועל ועוד), ולהפך – ככל שהתקופה קצרה יותר כך ינתן עונש קל יותר (קנסות, פסילה על תנאי ועוד). חשוב מאוד במצב שכזה לנסות לחדש את הרישיון בטרם התייצבות למשפט, היות ואם המחדל תוקן, בית המשפט יביא זאת בחשבון ויקל בעונשו של הנאשם.

ישנם מצבים נוספים שבהם יוטלו עונשים על בעלים של רכב בנושא של נהיגה ללא רישיון, וביניהם:

  • נהג שאפשר לנהג אחר לנהוג כאשר הוא יודע שאותו נהג אינו מחזיק רישיון נהיגה מתאים ואינו מורשה לנהוג. העונש הקבוע לעבירה זו הוא עד 3 שנות מאסר בפועל.
  • שימוש ברכב ללא ידיעת הבעלים. העונש במקרה שכזה הוא פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת ועד מאסר בפועל.
  • נהג שרישיונו אינו נמצא עליו פיזית. במצב זה ניתנת לנהג תקופה של 5 ימים נוספים להגיע לתחנת המשטרה ולהציג את רישיונו, ואם לא יעשה כן הוא מסתכן שיוטלו עליו עונשים הקבועים בחוק.

נהיגה ברכב שלא הוגדר ברישיון הנהיגה

רישיון הנהיגה אינו מכשיר את הנהג לנסוע בכל כלי הרכב, והוא מפרט בדיוק את סוגי כלי הרכב בהם הנהג רשאי לנהוג.
נהיגה עם רישיון שאינו תואם את כלי הרכב הוא פשוט כמשמעו, נהיגה ללא רישיון – על אף שהנהג מחזיק ברישיון נהיגה כלשהו, הוא לא מחזיק ברישיון הנהיגה הנדרש לכלי הרכב המדובר.
לכן, הענישה על עבירה שכזו תהיה חמורה ביותר – חמורה מענישה על נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף, אך ככל הנראה קלה מענישה על נהיגה ללא רישיון כלל.
על אף שלשון החוק אינה יוצרת הבדלה גדולה בין המקרים, בית המשפט מבין את ההבדל בין אדם שפג תוקף רישיון הנהיגה שלו, וכך הוא הוכשר בעבר לנהוג על כלי רכב מסוג זה, לבין אדם שהחזיק ברישיון נהיגה לסוג רכב אחר, וכך הוא עבר הכשרה הנוגעת לכלי רכב ממונעים ולתקנות התעבורה והבטיחות בדרכים, לבין אדם שאין לו כלל רישיון נהיגה, וכך אין תיעוד של משרד התחבורה אודות הכשרה מכל סוג שעבר אודות לנהיגה.

נהיגה ללא רישיון רכב

כל בעל רכב מחויב להעביר אותו מבחן שקרוי "טסט", המאפשר את חידוש הרישיון השנתי של כלי הרכב עצמו ומאשר את תקינותו על ידי מכון הרישוי. לבעל הרכב אסור לנהוג ברכבו, או לאפשר לאדם אחר לנהוג ברכב, אם רישיונו של כלי הרכב איננו תקף.

גם במקרה של נהיגה ללא רישיון רכב, ישנן כמה דרגות חומרה ובהתאם להן – כך תיגזר חומרת הענישה:

  1. אם הרישיון פג תוקף פחות מ 4 חודשים, יירשמו לנהג 6 נקודות חובה והוא יחוייב בקנס כספי של 250 שקלים.
  2. אם פג התוקף הוא בין 4 חודשים לחצי שנה, יירשמו 6 נקודות והקנס יעלה ל 750 שקלים.
  3. אם הרישיון של כלי הרכב פג לפני למעלה מחצי שנה, יירשמו 6 נקודות לחובת הנהג וכמו כן הוא יזומן למשפט.

נהיגה ברכב ללא ידיעת הבעלים

כאמור, אסור לבעל רכב לתת לנהגים אחרים לנהוג ברכבו, אם לרכב עצמו אין רישיון בתוקף, או כאשר הוא יודע שהנהג שעומד להשתמש ברכב, אינו בעל רישיון נהיגה כחוק. 

אם אדם נתפס כשהוא נוהג ברכב מסוים שאינו שלו וללא ידיעת בעליו של הרכב, כאשר הוא עצמו אינו בעל רישיון נהיגה או שיש לו רישיון שאיננו תקף, ייפסל רישיונו באם קיים וכמו כן עונשו עלול להגיע עד לריצוי של 3 שנות מאסר בפועל.

כל החוקים הללו הופכים לחמורים אף יותר כאשר הנהיגה ברכב התרחשה ללא ידיעת בעל הרכב.
יש לציין, באם בעל הרכב נתן את הרשאתו לאדם שאינו בעל רישיון (כלל, בתוקף, או תואם את כלי הרכב) לנהוג ברכבו, אז הרי שגם הוא ביצע עבירה – כך בהתאם לסעיף 10(ב) בפקודת התעבורה – וגם הוא מסתכן בענישה.
כאשר בעל הרכב לא ידע על כך, אז האשמה הכפולה מוטלת כולה על הנהג עצמו, ובתי המשפט עשויים להחמיר במיוחד איתו:

אם הנהג היה בעל רישיון שפג תוקפו, בית המשפט עשוי להטיל פסילה על רישיונו לתקופה של שלוש שנים ומעלה.
אם לנהג כלל אין רישיון נהיגה, בית המשפט עשוי להטיל מאסר של שלוש שנים בפועל.
אם נוסף לכך, הנהג היה קטין, בית המשפט עשוי לגזור מאסר ממושך יותר, אף חמש שנים, ונוסף לכך פסילת רישיון לשלוש שנים.

נהיגה בפסילה | נהיגה בזמן שלילה

פסילת רישיון ושלילת רישיון הן דרכים להגביל נהגים שהורשעו בעבירת תעבורה או שנחשדו בעבירת תעבורה ולהרחיקם מהכביש.
לפיכך, החוק מחמיר במיוחד במקרים של נהיגה בשלילה, שכן מדובר על מקרה הדומה באופיו לנהיגה ללא רישיון, כאשר מתווסף אליו אי ציות לרשויות החוק.
לפיכך, על נהיגה בפסילה, החוק קובע ענישה של שלוש שנות מאסר בפועל.

נהיגה ללא רישיון עליך

חובה על כל נהג לשאת עמו את רישיון הנהיגה שלו. באם הוא נתפס על ידי שוטר כשאין איתו את המסמך עצמו באופן פיזי, הוא רשאי להתייצב בתחנת משטרה בתוך חמישה ימים ולהציג את הרישיון התקף שלו – ואז ייחשב כמי שלא עבר שום עבירת תעבורה.

המפגש עם שוטר בעת נהיגה ללא רישיון עלול להיות מאוד לא נעים ולגרור ענישה חמורה, שבמקרים רבים יכולה היתה להימנע. בכל מקרה של עבירה כזאת, חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה. עו"ד סער הינו מומחה לדיני תעבורה, המייצג נהגים שנתפסו בעבירת נהיגה ללא רישיון, בבתי המשפט.

הסכנות הטמונות בנהיגה בכלי רכב ממונעים והמיומנות הנדרשת כדי להתגבר על הסכנות הללו הן הסיבות לכך שהנהיגה בכלי רכב מותנית ברישיון לכך.
כמו במקרים הנוגעים לסוגי רישיונות אחרים, גם הדרישה לרישיון נהיגה נאכפת בחומרה על ידי הרשויות והחוק מתיר לבית המשפט להעניש אנשים שנוהגים ללא רישיון בדרכים שונות.

___________

רוצה להפחית או לבטל העונש בגין נהיגה ללא רישיון ?

צוות משרדנו זמין עבורכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות ב- 072-3308588 או מלאו את הטופס למטה ↓

להצלחות נוספות s2-arrow

הצלחות שלנו

מחיקת נקודות? הזמנה למשפט? המומחיות שלנו! תשאיר פרטים ונדבר

נהיגה ללא רישיון נהיגה ייעוץ בוואטסאפ נהיגה ללא רישיון נהיגה ייעוץ בוואטסאפ
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader