ערעור על פסילת מרב”ד בגין בעיות ראייה

משרדנו מייצג לקוחות רבים מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בפסילות בגין בעיות ראייה, לרבות בהגשות ערעורים ועתירות מנהליות לבתי המשפט השונים. אם הנכם לפני בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או שכבר עברתם תהליך זה ורישיונכם נפסל, פנו למשרדנו עוד היום ונשמח לסייע לכם בתהליך השבת רישיונכם.

בדיקת ראייה במרב

לקבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות השאירו פרטים

נתונים שכדאי לדעת אודות ועדת הערר על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים:

  • בדיקת שדה הראיה על ידי ועדת ערר תיעשה עם פרימטר ממוחשב, ולא יינתן רישיון נהיגה למי שקיבל ציון הנמוך מ-85.
  • מבקש רישיון נהיגה או בעל רישיון נהיגה הרואה עצמו נפגע מהחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רשאי לערור בפני ועדת ערר תוך 30 ימים מיום שהודעה לו ההחלטה האמורה.

אילו הפרעות ראייה בודקים בוועדה הרפואית של המרב”ד ?

תקנות 198-201 לתקנות התעבורה (סימן ג’ בדיקות רפואיות) ישנה התייחסות ל-5 תחומים בנושא ראייה:

  1. חדות ראייה.
  2. שדה ראייה.
  3. חוסר עדשה.
  4. עיוורון לילה.
  5. ראייה כפולה.

הפרעות ראייה בכל אחד מהתחומים הנ”ל, מהוות למעשה ביטוי של בעיה בעין אחת או בשתי העיניים, או במערכות אחרות בגוף, והן יכולות להיות הפרעות זמניות, קבועות או הפרעות שמופיעות לסירוגין.

חדות ראייה – Myopia, hyperopia, astigmatism, and presbyopia and low vision

מחקרים רבים בחנו את הקשר בין חדות ראייה לבין ביצועי נהיגה, אך כולם, ללא יוצא מן הכלל, לא הצליחו להוכיח קשר מובהק. כלומר, שלל המחקרים שבוצעו בנושא זה לא הצליחו להצביע על קשר, שככל שחדות הראייה פחותה, כך ביצועי הנהיגה פחות טובים, וככל שחדות הראייה גבוהה יותר, כך ביצועי הנהיגה טובים יותר. הסיבה עיקרית לחוסר ההוכחה הנ”ל נעוצה בכך, שרשויות הרישוי אסרו על נהגים עם חדות ראייה לקויה לנהוג, וכך למעשה, לא ניתן היה לבחון את השפעת חדות הראייה על ביצועי הנהיגה. למרות שלא הוכח קשר ישיר, ישנה הוראה חד משמעית להמשיך לבדוק את חדות הראייה, והדבר מהווה אינדיקציה למכון הרפואי בעניין כשירות הנהיגה.

ראייה חד עינית (ראייה בעין אחת) – Monocular vision

ראייה דו-עינית (בשתי עיניים) מאפשרת ראייה תלת-ממדית, ואילו ראייה חד-עינית (בעין אחת) מאפשרת ראייה דו-ממדית. בשוני זה נעוצה הבעיה לנהג בעל ראייה חד עינית לנהוג. ראייה דו-ממדית מגדילה את הסיכוי לתאונות, בעיקר כשמדובר על מרחקים קצרים (שם הראייה הדו-ממדית יותר בולטת, מאשר ראייה לטווחים ארוכים שבמצב כזה המוח מצליח להתקרב לראייה תלת-ממדית על אף שמדובר בראייה בעין אחת בלבד). מחקרים הוכיחו, כי לנהגים הסובלים מראייה חד-עינית סיכוי גבוה יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים, וסיכוי גבוה יותר לבצע עבירות תנועה. ראייה חד-עינית מקטינה את שדה הראייה ויוצרת קושי לאמוד מרחקים במרחב. עם זאת, בחלוף מספר חודשים ישנו סיכוי לשיקום הראייה, כך שהעין הרואה תפצה על החוסר בעין השנייה, והראייה תשתפר עד לרמה קרובה מאוד לראייה תלת ממדית.

רגישות ניגודים, בעיות רגישות ניגודים – Impaired contrast sensitiveity

מדובר בבעיות ברגישות ניגודים, ניגודיות לקויה בראייה אשר עלולה לגרום לנהג לא להבחין בפרטים בדרך, ובכך לגרום לתאונות דרכים. בעיה זו, כשלעצמה, אינה מהווה תשתית מספקת על מנת שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים ימליץ על שלילת רישיון נהיגה.

הסתגלות לראייה בזמן דמדומים והתאוששות ממצב של סנוור – Dark adaptation and glare recovery

למרות החשיבה הרווחת, שלהסתגלות לראייה באור דמדומים ולהתאוששות מסנוור קיימת השפעה על ביצועי הנהיגה, אין עדויות חד משמעיות אשר תומכות בכך, ולפיכך אין אפשרות לקבוע קריטריונים בנושא לצורך גיבוש המלצה רפואית לשלילת רישיון נהיגה על סמך ליקוי זה.

שדה ראייה מוגבל / שדה ראייה לקוי – Visual field loss including hemianopia

ישנם מחקרים המעידים, כי שדה ראייה לקוי משבש ופוגע ביכולות הנהיגה של הנהג, אך עם זאת, אם שדה הראייה מוגבל בעין אחת בלבד, על פי רוב, אין הדבר פוגע בבטיחות הנהיגה של הנהג, ולמעשה כשירות הנהיגה של אותו נהג אינה נפגמת.

כפל ראייה – Diplopia and nystagmus – double vision

הסיבות להיווצרות כפל ראייה הן רבות ומגוונות, אך אין ספק כי כאשר נהג סובל מכפל ראייה, כשירותו לנהיגה נפגעת משמעותית. בעיה זו, הלכה למעשה, שוללת את כשירותו של אותו נהג להחזיק ברישיון נהיגה, והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים נוהג להמליץ על שלילת רישיון הנהיגה לגבי אותו אדם הסובל מבעיה רפואית זו.

בעיית “ירוד” – Cataracts

החוקרים שעסקו וחקרו בעיה זו לא הגיעו למסקנה אחת, ותוצאות המחקרים בנושא מציגים עמדות נוגדות. חלק מהמחקרים הציגו קשר ישיר בין לקות זו לבין מעורבות בתאונות דרכים, וחלק מהמקרים שללו אפשרות שלקות זו מגבירה מעורבות בתאונות דרכים. חשוב לדעת, כי ניתוחי ירוד משפרים את הראייה באופן משמעותי, ולעיתים הם יכולים להיות הסיבה להמלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שלא לשלול את רישיון הנהיגה של אותו נהג.

בעיות רשתית -Diabetic retinopathy

בעיה זו נובעת משתי סיבות עיקריות: סוכרת וניתוחי לייזר לצורך שיפור הראייה. החשש: צמצום שדה הראייה. ראו לעיל “שדה ראייה מוגבל”.

גלאוקומה – מחלות הפוגעות בעצב הראייה (ברקית) – Glaucoma

מחקרים מצביעים, כי חולים אשר סובלים מבעיה זו, סובלים גם משיבוש יכולת הראייה הנדרשת לצורך נהיגה בטוחה. הגורם לכך הוא בעיקר שדה ראייה מוגבל הנובע ממחלה זו.

ניוון רשתית – Age-related macular degeneration (ARMD) and retinitis pigmentosa

אין די מחקרים בנושא על מנת לקבוע האם מחלה זו פוגמת בכושר הראייה (והנהיגה), ולכן, במצב של ניוון רשתית העין או חלקים אחרים בה, ישנה חשיבות מכרעת לבדיקת כושר ואיכות הראייה, כדי לקבוע האם קיימת כשירות לנהיגה או לא.

עיוורון צבעים – Color vision deficiency (color blindness)

לסובלים ממחלה זו יכולה להיות בעיה בראיית תמרורים, תאורת תנועה וצג לוח מחוונים בכלי הרכב בו הם נוהגים, אך עם זאת נקבע, כי תוצאות בדיקת עיוורון צבעים אינן חלק מהדרישות הרפואיות להמלצה לרישיון נהיגה מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

ראיית לילה – Night Blindness

ראיה באור עמום או בלילה נקראת: “ראיית לילה“. תופעה זו עלולה לפגום בראייה, בעיקר בלילה, אך עם זאת נקבע, כי תוצאות הבדיקה אינן חלק מהדרישות הרפואיות להמלצה לרישיון נהיגה מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. חשוב לזכור, כי תקנה 201 (ב) לתקנות התעבורה מתייחסת למגבלת נהיגה מעיוורון לילה, ועל כן, על אף שתוצאות הבדיקה אינן מהוות שיקול למתן רישיון נהיגה, המכון הרפואי בהחלט יכול לקחת עניין זה במסגרת השיקולים להמלצתו.

שלל בעיות הראייה שצוינו לעיל, מהוות את הבסיס הנורמטיבי להמלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בדבר כשירות לנהיגה.

תקנים להתאמה רפואית לרישיון נהיגה בשל בעיות ראייה

על סמך בעיות הראייה הנ”ל, פרסם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים תקנים לצורך התאמה רפואית לרישיון נהיגה. התקנים מתייחסים לשתי קטגוריות של רישיון נהיגה:

1) רישיון נהיגה פרטי.

2) רישיון נהיגה לרכב מקצועי.

להלן יובאו התקנים הנ”ל, אשר משמשים את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצורך גיבוש המלצתו בדבר מתן או שלילת רישיון הנהיגה – תקנים להתאמה רפואית לרישיון נהיגה בשל בעיות ראייה):

חדות ראייה – רכב פרטי:

  • אם חדות הראייה פחות מ- 6/12 בשתי העיניים –הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה 6/12 רק בעין אחת – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12 באמצעות משקפיים או עדשות מגע – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה). אך עם זאת, ההמלצה הרפואית תהיה: מתאים לקבל רישיון נהיגה בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בזמן הנהיגה.

חדות ראייה – רכב מקצועי:

  • אם חדות הראייה 6/12 בשתי העיניים או רק בעין אחת – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה פחות מ- 6/12 באחת משתי העיניים – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12 באמצעות משקפיים או עדשות מגע – הנהג כשיר לנהוג בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בכל זמן הנהיגה, ובתנאי שהפרש עוצמת העדשות בין העיניים לא עולה על 4.5 דיאופטריות.

שדה ראייה חזותי – רכב פרטי:

  • אם שדה הראייה האופקי לא פחות מ-120 מעלות בשתי העיניים או רק בעין אחת – הנהג עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם שדה הראייה פחות מהנ”ל – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם קיים אובדן שדה ראייה יותר ממחצית הרבע התחתון של שדה הראייה המרכזי מסוג Scotoma או Hemianopsia – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).

שדה ראייה חזותי – רכב מקצועי:

  • אם שדה הראייה האופקי לא פחות מ-140 מעלות בשתי העיניים או רק בעין אחת – הנהג עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם שדה הראייה פחות מהנ”ל – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם קיים אובדן שדה ראייה יותר ממחצית הרבע התחתון של שדה הראייה המרכזי מסוג Scotoma או Hemianopsia – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם קיים אובדן רבע עליון של שדה הראייה או אין ראייה דו עינית מלאה – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).

חוסר עדשה(Aphakia)  – רכב פרטי:

  • חסר עדשה – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם בעזרת עזרי תיקון (משקפיים/עדשות מגע) ניתן להתאים את כושר הראייה לנדרש בתקנות התעבורה לנושא חדות ראייה ושדות ראייה – מתאים לרישיון נהיגה בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בזמן הנהיגה.

חוסר עדשה(Aphakia)  – רכב מקצועי:

  • חסר עדשה – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם בעזרת עזרי תיקון (משקפיים/עדשות מגע) ניתן להתאים את כושר הראייה לנדרש בתקנות התעבורה לנושא חדות ראייה ושדות ראייה – מתאים לרישיון נהיגה בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בזמן הנהיגה.

עדשה מושתלת / עדשה מלאכותית (Pseudophakia) – רכב פרטי:

  • אם חדות הראייה פחות מ- 6/12 בשתי העיניים –הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה 6/12 רק בעין אחת – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12 באמצעות משקפיים או עדשות מגע – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה). אך עם זאת, ההמלצה הרפואית תהיה: מתאים לקבל רישיון נהיגה בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בזמן הנהיגה.

עדשה מושתלת / עדשה מלאכותית (Pseudophakia) – רכב מקצועי:

  • אם חדות הראייה 6/12 בשתי העיניים או רק בעין אחת – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה פחות מ- 6/12 באחת משתי העיניים – הנהג אינו עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (אינו מתאים לקבל רישיון נהיגה).
  • אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12 באמצעות משקפיים או עדשות מגע – הנהג כשיר לנהוג בכפוף לשימוש במשקפיים או עדשות מגע בכל זמן הנהיגה, ובתנאי שהפרש עוצמת העדשות בין העיניים לא עולה על 4.5 דיאופטריות.

כפל ראייה – רכב פרטי:

  • אינו עומד בדרישות ולא מתאים לרישיון נהיגה. ישנה אפשרות לשקול המלצה רפואית של כיסוי עין אחת בזמן נהיגה (לפי הגבלה 245)

כפל ראייה – רכב מקצועי:

  • אינו עומד בדרישות ולא מתאים לרישיון נהיגה.

עיוורון לילה – רכב פרטי:

  • אינו עומד בדרישות ולא מתאים לרישיון נהיגה. ישנה אפשרות לשקול המלצה רפואית הכרוכה בהגבלה לנהיגה בשעות היום בלבד (לפי הגבלה 235).

עיוורון לילה – רכב ציבורי:

  • אינו עומד בדרישות ולא מתאים לרישיון נהיגה. ישנה אפשרות לשקול המלצה רפואית הכרוכה בהגבלה לנהיגה בשעות היום בלבד (לפי הגבלה 235).

עיניים עצלות – רכב פרטי:

  • מצב בו אין ראיה סטריאוטקטית מרחבית דו עינית, אך עומד בדרישות בסיסיות של רוחב שדה ראיה בעין אחת לפחות – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה (מתאים לקבל רישיון נהיגה).

עיניים עצלות – רכב מקצועי:

  • מצב בו אין ראיה סטריאוטקטית מרחבית דו עינית (עין עצלה) – לא מתאים לרישיון נהיגה.

הצלחות אחרונות

מידע מקצועי