תאונות עם אופניים חשמליים

בשנים האחרונות, מספר הרוכבים על אופניים חשמליים עולה באופן מתמיד, וניתן לראות עוד ועוד אנשים בכל גיל נוסעים על האופניים, פעמים רבות תוך התעלמות מחוקי התנועה.
העיסוק באופניים חשמליים מבחינה חוקית עודנו בחיתוליו, והחוק אינו נותן פירוט מלא אודות הזכויות והחובות של האופניים החשמליים עד שכיום מדובר רק על איסור לנסיעה מתחת לגיל 14 וחובת חבישת קסדה.
מן הצד השני, האופניים לא מבזבזות זמן וכבר מצאו את דרכן למעורבות מרובה בשלל תאונות.
כך נוצר מצב של בלבול רב, ללא הבנה ברורה של הזכויות והחובות של הרוכבים, ולכן יש צורך לעשות סדר בדברים ולהבין בדיוק היכן האופנים החשמליים עומדים כיום מבחינה משפטית.

תאונות עם אופניים חשמליות

לקבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות השאירו פרטים

מה החוק כן קובע לגבי אופניים חשמליים?

כיום, בטרם התגבשו סופית תקנות ייעודיות עבור האופניים החשמליים, אלו עוד נחשבים כאופניים שהותקן להם מנוע עזר וכך חלים עליהם החוקים הייעודיים עבור כלי זה.
יחד עם תקנות פשוטות שהתקבלו בשנת 2014, ניתן לסכם את התקנות המעטות הנוגעות לאופניים החשמליים בנקודות הבאות:

  • מתח מנוע עד 250 וואט: מתח המנוע לא יעלה על 250 וואט.
  • מהירות עד 25 קמ”ש: מהירות האופניים, כפי שזו מתקבלת כסיוע מן המנוע, לא תעלה על 25 קמ”ש, תוך שילוב של מנגנון אשר מפסיק את פעילות המנוע כאשר המהירות מגיעה ל-25 קמ”ש.
  • משקל עד 30 ק”ג: משקל האופניים החשמליים הכולל לא יעלה על 30 ק”ג.
  • איסור נסיעה מתחת לגיל 14: אדם לא יורשה לנסוע על אופניים חשמליים בטרם מלאו לו 14 שנה.
  • הגבלות נסיעה מתחת לגיל 16: אדם שמלאו לו 14 שנה אך עוד לא מלאו לו 16 שנה לא יורשה לנסוע על אופניים חשמליים אלא על גבי שבילי אופניים ולא יורשה להפעיל את המנוע בהם על ידי המצערת (אלא רק באמצעות הדוושות).
  • אביזרי בטיחות: האופניים החשמליים יכללו אביזרי בטיחות בהם צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזירי אור.
  • עמידה בתקנים: האופניים החשמליים יעמדו בתקן הישראלי ובתקן האירופאי גם יחד.
  • נשיאת סימון רשמי: האופניים החשמליים יכללו סימון רשמי אשר כולל את המילים, “אופניים עם מנוע עזר”, וכן את שם הדגם, שם היצרן, ארץ ייצור, שם היבואן, כתובת הייבואן ואישור על עמידה בתקן הישראלי ובתקן האירופאי.

ביטוח אופניים חשמליים

על פי כל האמור לעיל, אופניים חשמליים נחשבים לאופניים עם מנוע עזר ולא לכלי רכב ממונע.
כך, לא מוטל עליהם ביטוח חובה, ומבחינה חוקית אדם רשאי לנסוע על האופניים החשמליים ללא ביטוח.
עם זאת, במקרה של תאונה, ואלה הופכות נפוצות יותר ויותר, הנוסע עשוי למצוא את עצמו כנדרש לשלם את הוצאות הטיפולים, התיקונים והפיצויים בעצמו בהיעדר ביטוח כלשהו.
על כן, ניתן למצוא עוד ועוד חברות ביטוח אשר מתחילות לכלול בפוליסת הביטוח שלהן סעיפים הנוגעים לאופניים חשמליים.
כך ניתן לבטח גם את הנסיעה על האופניים החשמליים, ולדאוג לכך שבמקרה של תאונה יהיה ניתן לטפל בה באופן נכון ומיטבי.

תאונות עם אופניים חשמליים

מכיוון שהאופניים החשמליים אינן מוגדרות ככלי רכב ממונע, לא כל תאונה אשר מערבת אותן נחשבת לתאונת דרכים, ולמעשה יש צורך בכלי רכב ממונע אחר שיהיה חלק מן התאונה כדי שזו תחשב לתאונת דרכים.
במקרים אחרים בהם התקבלה פגיעה כלשהי לאדם או לרכוש כתוצאה מתאונה, הדבר נחשב לפגיעת מזיקין, ואז נוהגים בה באופן שונה.

לכן כדאי להכיר היטב את האפשרויות השונות ומתי אכן מדובר בתאונת דרכים:

  • תאונה עצמית: תאונה שהתקבלה כתוצאה מנפילה, מהחלקה ומפגיעה, והיא לא כתוצאה ממעורבות של גורמים חיצוניים בתאונה, היא תאונה נזיקין בלבד וכך ניתן לתבוע במסגרתה את פוליסת התאונות האישיות.
  • תאונה עקב מפגע: באם התאונה התקבלה כתוצאה ממפגע כלשהו שהיה בדרך, עדיין אין מדובר בתאונת דרכים מכיוון שלא היה מעורב רכב ממונע בתאונה – עם זאת, ניתן לתבוע את האחראי למפגע כגורם לתאונה, ובהם אנשים פרטיים, את העירייה או את המדינה.
  • תאונה עקב פגם בייצור: אם התאונה התרחשה בעקבות פגם בייצור, ניתן לתבוע את היצרן או את היבואן שכן הוא האחראי על התאונה – אך שוב, מדובר בתביעת נזיקין בלבד.
  • פגיעה בהולך רגל: פגיעה בהולך רגל אינה נחשבת לתאונת דרכים, אלא לתאונה שהתרחשה בין שני אנשים, וברוב המקרים מסוג זה האשמה מוטלת על רוכב האופניים כמי שגרם לתאונה על התנהגות פזיזה – רוכב האופניים במקרה זה חשוף לתביעת נזיקין.
  • פגיעת מכונית: כאשר מכונית פוגעת ברוכב אופניים חשמליים, הדבר נחשב לתאונת דרכים, ולמקרה זה רוכב האופניים החשמליים הוא בחזקת הולך רגל – כך ניתן בהחלט לתבוע את הביטוח למטרות פיצויים, והחוק נוטה להקל ולסייע להולכי הרגל.
  • תאונה עקב נוכחות של מכונית: באם לא התרחשה פגיעה של האופניים החשמליים מצד רכב ממונע כלשהו, אבל הנוכחות של הרכב הממונע גרמה לתאונה – כך בעקבות הפחדה או הבהלה תוך שימוש בצופר או מתוך אופי הנהיגה של הנהג – הדבר אכן נחשב לתאונת דרכים ורוכב האופניים החשמליים רשאי לתבוע את הנהג ואת הביטוח.

יש לציין שבמקרים האחרונים, בהם מדובר בתאונת דרכים, במידה ורוכב האופניים לא הספיק לקחת את פרטיו של הנהג, התאונה תיחשב לתאונת פגע וברח.
כך, יוכל רוכב האופניים לתבוע את קרנית, הקרן הממשלתית המסייעת לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.
בנוסף לכך, יש לציין שבעת תאונה מכל סוג, על רוכב האופניים החשמליים לשמור ולתעד את כל המידע הנוגע לתאונה – יש לקחת פרטים מזהים ודרכי התקשרות מהמעורבים בתאונה, פרטים מעדים לתאונה, לצלם תמונות של הנזק הנגרם לאופניים החשמליים, לסביבה ולפציעות שונות על הגוף, לשמור את כל הקבלות והתיעוד מהטיפול הרפואי במידה וזה התקבל ועוד.
רק כך ניתן להבטיח טיפול נכון ואחראי במקרה התאונה, אשר לוקח את כל הפרטים בחשבון ומביא הוכחות ראויות לטיעוניו.

שאלות ותשובות

שאלה מהו מתח המנוע המותר עבור אופניים חשמליים?
עד 250 וואט.
שאלה מהי המהירות המותרת של האופניים החשמליים?
אין מהירות מוגדרת מבחינת הכוח המכני של הגוף, אך ישנה הגבלה עד הסיוע של המנוע החשמלי.
כך, האופניים החשמליים חייבים לשלב בהם מנגנון שמונע את סיוע המנוע להגברת המהירות או לתנועה כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש.

שאלה מאיזה גיל מותר לנסוע על אופניים חשמליים?
רק מי שמלאו לו 14 שנה רשאי לנסוע על אופניים חשמליים.
מי שמלאו לו 14 שנה אך עוד לא מלאו לו 16 שנה, רשאי לנסוע על אופניים חשמליים אך תחת שתי הגבלות:
1.נסיעה בשביל אופניים בלבד.
2.הפעלת המנוע באמצעות הדוושות בלבד (וכך, לא באמצעות המצערת).
עוד שאלות ותשובות
שאלה אילו אביזרי בטיחות האופניים החשמליים חייבים לכלול?
האופניים החשמליים חייבים לכלול את אמצעי הבטיחות הבאים:
פנס קדמי ופנס אחורי.
צופר או פעמון.
מחזירי אור.

מידע מקצועי